Elektrische deelauto’s voor Hoogkerk?

31 mei 2019Categorie: Algemeen

Is het echt nodig om die dure stationwagen bij de deur te hebben staan terwijl die alleen maar nodig is voor familiebezoekjes en tijdens de vakantie? En waarom een extra auto om de bijtelling van de leaseauto te vermijden? Of een tweede auto die maar een paar keer per week wordt gebruikt om boodschappen te doen. Auto’s staan gemiddeld 23 uur per dag stil, terwijl autobezitters maandelijks hoge vaste kosten hebben voor de auto. Daarvoor biedt EasyDriving een perfect alternatief met een selectie van elektrische auto’s die naar behoefte ingezet kunnen worden. Dus niet meer de kopzorg van een eigen auto en alles wat daarbij komt kijken, maar een passende auto wanneer deze nodig is.

Hoe werkt het?
EasyDriving is tot stand gekomen door initiatiefnemer Harm Nienhuis uit Midwolde. In samenwerking met gemeenten en lokale energiecoöperaties willen zij op centrale locaties in dorpen en stadswijken elektrische deelauto’s neerzetten. Iedere bewoner of belangstellende kan door middel van een app op de telefoon een van de deelauto’s reserveren, de auto openen (dus je hebt geen sleutel nodig), ermee rijden en weer parkeren op de vaste parkeerplaats bij een laadpaal zodat de deelauto opgeladen wordt voor de volgende rit.

De voordelen op een rijtje
Dit concept is natuurlijk vooral interessant voor mensen die hun (tweede) auto niet vaak gebruiken. Je zou bijvoorbeeld kunnen overwegen om een auto helemaal weg te doen en dat zou de volgende voordelen opleveren:

Beter voor het milieu
Elektrische auto’s veroorzaken, zoals bekend, geen CO2 uitstoot tijdens het rijden. EasyDriving werkt bij voorkeur samen met lokale en groene energiecoöperaties om de auto’s op te laden met groene stroom die lokaal geproduceerd wordt. Daarnaast resulteert het deelauto initiatief in positieve impact op het milieu omdat er voor elke deelauto zo’n 4 tot 10 (vervuilende) auto’s met verbrandingsmotor van de weg kunnen verdwijnen.

In veel gevallen is het goedkoper
Het hebben van een eigen auto is duurder dan de meeste mensen denken. Een autobezitter betaalt aanschafkosten, wegenbelasting, verzekering, afschrijving, onderhoud en brandstofkosten. Per maand kunnen de vaste kosten behoorlijk oplopen. Bij EasyDriving betaal je alleen maar als je de auto ook daadwerkelijk gebruikt, plus €5 per maand om lid te kunnen zijn en gebruik te kunnen maken van de app. In veel gevallen zal dit dus stukken goedkoper zijn. Bovendien rijd je in een nieuwe en elektrische auto!

Meer ruimte op straat
Elke deelauto haalt 4 tot 10 auto’s van de straat, dus het aantal geparkeerde auto’s kan aanzienlijk verminderen. Niet in elk dorp is de parkeerdrukte aan de orde omdat veel huizen een eigen parkeerplek hebben, maar ook in deze buurten is er soms weinig ruimte op straat door de hoeveelheid van auto’s. Dit probleem zou hiermee aangepakt worden en doet de leefbaarheid in buurten vergroten.

Nissan Leaf. Foto: Vauxford/Wikimedia Commons

Wat voor auto’s zouden hier dan komen en wat kost het?
Er zijn verschillende auto’s in verschillende prijsklassen. Het goedkoopste model is de Nissan Leaf die door zijn actieradius (100 km) vooral geschikt is voor korte ritten. Maar je betaalt er dan ook slechts € 2,75 per uur (of € 27,50 per dag) plus € 0,05 per gereden kilometer voor, wat behoorlijk goedkoop is als je dat vergelijkt met andere bestaande deelauto concepten.

Hyundai Kona Electric. Foto: Kevauto/Wikimedia Commons

Daarnaast is er een Hyundai Kona Electric die met een actieradius van 350 km voor de lange afstanden gebruikt kan worden. Hier betaal je een prijs van € 4,75 per uur (of € 47,50 per dag) voor, plus de € 0,05 per kilometer.

EasyDriving heeft ook nog een aantal Tesla’s in haar assortiment (Model 3, Model S en Model X). Daarvoor moet je wel eerst naar Midwolde om ze op te halen. Die zijn dus vooral geschikt voor lange ritten, bijvoorbeeld voor een afspraak in de Randstad, tijdens de vakantie naar de alpen of op een zakentrip naar Parijs. Anderzijds wordt de Tesla ook gebruikt voor speciale gelegenheden, zoals een bruiloft of dagjes weg. Voor Model 3 betaal je € 8,50 per uur of € 85 per dag (een dag is op basis van 24 uur). Voor Model S betaal je € 15 per uur of € 150 per dag, en voor Model X (waar 7 personen in passen) € 17,50 per uur of € 175 per dag. In overleg is het in sommige gevallen ook mogelijk dat EasyDriving de Tesla tegen extra kosten komt afleveren.

Elektrische deelauto’s voor Hoogkerk
Heb je interesse om, samen met buurtbewoners uit Hoogkerk, een deelauto te gebruiken? EasyDriving is bereid om deelauto’s te plaatsen in buurten met (voldoende) belangstelling. Je kunt je interesse vrijblijvend aangeven door een mail te sturen naar renee@easy-driving.eu met daarin vermeldt: je naam, de voorkeur van de deelauto(‘s) in de buurt en de voorkeur van de locatie in de buurt voor het deelauto initiatief. Deze gegevens kun je in het formulier hieronder invullen en verzenden.

Bijgevoegd een presentatie van EasyDriving tijdens de presentatieavond in Engelbert. Harm Nienhuis vertelt tijdens deze presentatie over het initiatief en beantwoordt vragen van het publiek. Deze kun je terugkijken via http://tinyurl.com/y6lfh73c. Meer informatie over EasyDriving, de deelauto’s en de kosten vind je via easydriving.eu.

    Uw naam (verplicht)

    Uw mailadres (verplicht)

    Nissan LeafHyundai Kona Electric

    Opmerkingen/aanvullingen



    Reacties