Vanaf maandag weer treinen naar Leeuwarden en Delfzijl/Roodeschool

28 oktober 2018Categorie: Algemeen

Na een treinloze periode van bijna veertien dagen rijden er vanaf maandag weer treinen naar de Friese provinciehoofdstad, Delfzijl en Roodeschool. Zondagavond ijkt niets meer in de weg te staan om de treinen weer te kunnen laten rijden.
De afgelopen twee weken heeft spoorbeheerder ProRail samen met aannemer BAM hard gewerkt op het baanvak tussen de stad en Buitenpost. In het kader van het project ‘Extra sneltrein Groningen-Leeuwarden’ moeten er aan de spoorlijn verschillende infrastructurele aanpassingen gedaan worden. De bedoeling is dat er vanaf eind 2020 een extra sneltrein gaat rijden bovenop het aantal treinen dat nu al rijdt. De afgelopen periode werd er gewerkt aan drie zogenaamde kunstwerken.
Paterswoldseweg
Vanwege de komst van een extra sneltrein zou de spoorwegovergang Paterswoldseweg in de spits veertien keer per uur gesloten zijn. Dit brengt veel nadelen met zich mee en daarom is besloten om de overweg te vervangen door een onderdoorgang. Twee weken geleden werd de spoorwegovergang ontmanteld en werden de rails weggebroken. Nadat het spoorbed een meter was opgehoogd werd vorige week zondag een tunneldek ingeschoven dat als fundament dient voor de nieuwe onderdoorgang die eind volgend jaar klaar moet zijn. Automobilisten moeten tot die tijd omrijden. Fietsers en voetgangers kunnen de komende tijd gebruik maken van een tijdelijke spoorwegovergang die uitgerust is met knipperlichten en slagbomen.
Tekst gaat verder onder de afbeelding
Het plaatsen van het tunneldek op de Paterswoldseweg. Foto: webcam spoorbeheerder ProRail
Hoogkerk
Door de extra sneltrein neemt het treinverkeer toe en daarom wordt het spoor tussen Hoogkerk en Zuidhorn verdubbeld. In Hoogkerk werden de afgelopen twee weken damwanden geplaatst, werden de spoorwegovergangen aangepast en werd een bijzonder wissel geplaatst. Dit wissel ligt ter hoogte van de brug die de Johan van Zwedenlaan over het spoor leidt. Bijzonder is de infrastructuur omdat de wissel honderdvijftig meter lang is waardoor er met hoge snelheid overheen gereden kan worden. Dit type wissel werd nog niet eerder geplaatst in het Noorden.
Tekst gaat verder onder de afbeelding
De wissel in Hoogkerk gezien vanaf het viaduct Johan van Zwedenlaan. Foto: Agnes Koning – groningsnieuws.nl
Zuidhorn
Vanwege de verdubbeling van de spoorlijn tussen Hoogkerk en Zuidhorn moest ook een spoorbrug in Zuidhorn aangepast worden. De metalen brug over de Fanerweg werd weggehaald en de stenen landhoofden werden afgebroken. Vorige week werd met uiterste precisie een nieuw brugdek ingeschoven. Dit betonnen dek heeft als voordeel dat het minder lawaai maakt als er een trein overheen rijdt in vergelijking met de oude metalen brug.
Tekst gaat verder onder de afbeelding
Het plaatsen van de nieuwe brug in Zuidhorn. Foto: Robert van der Veen – niekerknieuws.nl
De afgelopen dagen zijn op het baanvak de puntjes op de ‘i’ gezet. Seinen zijn aangesloten en spoorwegborden die de snelheid en andere instructies aangeven zijn geplaatst. Daarnaast is er uitvoerig getest. Maandagochtend vindt de eerste grote test plaats als volle reizigerstreinen weer van het tracé gebruik gaan maken.
Zijn de werkzaamheden nu klaar?
Nee. Tot eind 2020 zal er nog hard doorgewerkt worden. Het spoor tussen Hoogkerk en Zuidhorn zal verder verdubbeld worden en daarnaast zal de onderdoorgang Paterswoldseweg vorm gaan krijgen. Maar ook op de rest van de lijn gaat gewerkt worden. In Hurdegaryp komt bijvoorbeeld eveneens een onderdoorgang, de perrons op alle stations zullen verlengd worden en daarnaast zal het spoor tussen Feanwâlden en Leeuwarden aangepast worden zodat er daar met hogere snelheid gereden kan worden. Door al die werkzaamheden zullen er nog verschillende perioden zijn dat er geen treinen kunnen rijden. Meer informatie is op deze pagina te vinden.
Bron: OogTV Hoogkerk, Vanaf maandag weer treinen naar Leeuwarden en Delfzijl/Roodeschool

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.