Een veilige rotonde bij het Hoendiep

De rotonde op de kruising van het Hoendiep en Johan van Zwedenlaan is gevaarlijk. Fietsers moeten voorrang geven aan automobilisten. Er is te weinig ruimte tussen de rotonde en het fietspad, waardoor je als fietser niet genoeg tijd hebt om in te schatten of je veilig kunt oversteken. Dit maakt de rotonde onveilig. Mijn voorstel is om het fietspad, net zoals aan de noordkant van de rotonde, verder van de rotonde te leggen (zie bijgevoegde pdf). Dit geeft automobilisten beter zicht op fietsers, en geeft fietsers meer tijd om te kijken of zij veilig kunnen oversteken. Voor deze ronde van Sterk Hoogkerk vraag ik de kant van Hoendiep richting stad aan te pakken; de rest volgt in latere rondes.   

Over het project:

Probleem 

De rotonde op de kruising van het Hoendiep en de Johan van Zwedenlaan is een belangrijke rotonde voor al het verkeer uit Hoogkerk. Deze rotonde is sinds de herinrichting een bron van gevaar en frustratie geworden. Auto’s hebben op deze rotonde voorrang op fietsers. In principe is dit niet verkeerd, maar dan moet het wel goed uitgevoerd worden. Bij de noordkant van de rotonde is dit al het geval. Hier is een aanpassing gemaakt, waardoor een fietser voldoende afstand heeft van de rotonde om te zien of hij/zij veilig kan oversteken. De andere drie oversteekplaatsen voor fietsers zitten veel te dicht bij de autorijbaan (zie foto) waardoor je als fietser niet kan zien of je veilig kan oversteken. Zelfs al zou je er op kunnen vertrouwen dat elke automobilist zijn knipperlicht aan doet (wat absoluut niet het geval is), dan nog voelt het altijd als een gok of je echt kan oversteken, zeker tijdens de spits. Dit is wachten op een ongeluk. Het is nu zelfs zo dat een aantal scholieren op de fiets die vanaf de zuidkant aan komen en rechtsaf het hoendiep op moeten, de rotonde mijden. Ze fietsen om via de U.T. Delfiaweg, omdat de rotonde tijdens de spits te gevaarlijk is. Maar niet alleen als fietser is de rotonde gevaarlijk. Ook als automobilist is afslaan van de rotonde spannend als er fietsers met vaart aankomen. Dit resulteert in auto’s die alsnog de fietser voorrang geven. Dit maakt het nog onduidelijker voor de fietser en het verkeer op de rotonde stagneert dankzij de stilstaande auto. Bovendien is de rotonde momenteel niet ingericht volgens de CROW richtlijnen. Deze richtlijnen zijn er om te zorgen dat verkeerssituaties veilig en herkenbaar zijn voor alle weggebruikers.   

Idee  

Mijn idee zou zijn om deze rotonde volgens de richtlijnen aan te passen, om zo weer een veilige situatie te creëren. Dit zou er ongeveer uitzien zoals de noordkant voor fietsers nu al is gemaakt, maar dan aan alle vier de kanten. De afstand tussen de rotonde en het fietspad wordt zo ± 10 meter, wat genoeg afstand is voor een veilige situatie. Zo heeft een fietser niet de neiging om door te fietsen, hij/zij moet immers een krappe bocht maken. Ook heeft de fietser dan voldoende tijd om te kijken of de auto inderdaad van de rotonde gaat en hij/zij dus niet kan oversteken. Zo kunnen we met zijn allen met een fijn gevoel over deze rotonde, zowel automobilist als fietser. 

Voor deze ronde van Sterk Hoogkerk vraag ik de kant van Hoendiep richting stad aan te pakken; de rest volgt in latere rondes.   

 

Algemene gegevens:

Locatie:

Rotonde Hoendiep/Johan van Zwedenlaan

Indiener

Niels Hegeman

Doelgroep:

Voor alle doelgroepen

Wat hebben we gerealiseerd:

Dit idee is gekozen en wordt in 2025 uitgevoerd.

Budget

€ 60.000